تزریق بوتاکس صورت

تزریق بوتاکس یک روش پزشکی برای رفع چین و چروک پیشانی، خط اخم و خطوط اطراف چشم است. این روش از تزریق موادی که از باکتری کلسترودیوم بوتولینوم تولید می‌شود، به نام بوتولینوم توکسین نوع A، انجام می‌شود. این باکتری معمولا سبب مسمومیت غذایی می‌شود که با تغییر دادن شکل ساختاری آن، ماده‌ای به نام بوتاکس به دست می‌آید. این ماده باعث مسدود شدن ارتباط بین عصب و ماهیچه می‌شود و باعث کاهش فعالیت ماهیچه شده و خطوطی که نتیجه فعالیت زیاد این ماهیچه‌ها بوده را از بین می‌برد.

تزریق بوتاکس چگونه انجام می شود؟

تزریق بوتاکس صورت یک روند تخصصی است که توسط پزشک متخصص در زمینه زیبایی و پوست انجام می‌شود.

بوتاکس در چند محدوده انجام می‌شود که عبارتند از خط اخم و پیشانی خطوط اطراف چشم و پنجه کلاغی و گردن. تزریق بوتاکس با استفاده از سوزن‌های نازک انجام می‌شود و متخصص زیبایی با توجه به نواحی که چین و چروک وجود دارد تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد. این اقدام معمولا در دو جلسه توسط پزشک زیبایی انجام می‌شود. در جلسه اول پزشک متخصص باید درباره این شیوه زیباسازی و رفع چین و چروک‌ها توضیحات لازم را ارائه دهد همچنین عوارض و مشکلات آن را بیان کند. در زمان مشاوره، پزشک معمولا توصیه می‌کند داروهایی مانند آسپرین مصرف نکنید. در جلسه دوم، باید برای بوتاکس صورت آماده شوید. امکان دارد قبل از انجام بوتاکس تست حساسیت گرفته شود و مقداری از این ماده به بدن تزریق شود. این اقدام بدون بیهوشی و بی حسی است و مدت زمان آن حدود 15 دقیقه است که در مطب پزشک زیبایی انجام می‌شود.

تزریق بوتاکس صورت

انواع مختلف کاربرد های بوتاکس

امروزه کاربرد بوتاکس بیشتر شده و در زمینه زیبایی کاربردهای جدید و متفاوتی دارد. یکی از کاربردهای جدید لیفتینگ صورت است که با بوتاکس انجام می‌شود و در قسمت عضلات گردن بوتاکس تزریق می‌شود. معمولا خانم‌ها عضلات پرکاری دارند و در مواقع صحبت کردن باعث منقبض شدن عضلات صورت و پایین صورت می‌شود. در چنین مواردی خطوط عمودی روی گردن ایجاد می‌شود که ظاهر آن را ناخوشایند می‌کند.

کاربردهای بوتاکس به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • کاربرد درمانی
  • کاربرد زیبایی

این دو دسته با توجه به وضعیت و مشکلات افراد توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. در تزریق بوتاکس با تشخیص پزشک ممکن است روش‌های دیگری مانند تزریق ژل در کنار تزریق بوتاکس استفاده شود که این کار برای بهتر شدن نتیجه درمان به کار برده شود.

مهم‌ترین کاربرد تزریق بوتاکس، شل کردن موقت ماهیچه صورت در نواحی مختلف آن است تا چین و چروک‌های پیشانی و اطراف چشم را برطرف کند.

اصلی ترین کاربرد بوتاکس شامل موردی می شود که در ادامه مقاله به آناشاره می کنیم:

جوان سازی صورت: ماده بوتاکس سم بوتولینوم است که از نوعی باکتری تولید می‌شود و تزریق نادرست آن می‌تواند عوارض داشته باشد. از دوز ضعیف این سم برای جوان سازی و رفع چین و چروک استفاده می‌شود. سیگنال‌های عصبی که باعث منقبض شدن ماهیچه‌های صورت می‌شوند، از طریق تزریق سم بوتولینوم مسدود می‌شوند. در نتیجه ماهیچه‌ها شل شده و چین و چروک کاهش پیدا می‌کند.

 اصلی ترین فواید تزریق بوتاکس چیست؟

امروزه یکی از پرکاربردترین فواید تزریق بوتاکس در زمینه زیبایی است. فواید بوتاکس در قسمت خط اخم و پیشانی و خطوط اطراف چشم و پنجه کلاغی و گردن می‌شود که با استقبال بسیار زیادی از سمت متقاضیان روبرو شده و استفاده از آن بیشتر و بیشتر می‌شود. اصلی ترین فواید آن، کاهش چین و چروک و خطوط پیشانی است. این خطوط  با گذشت زمان و گرفتگی عضله پیشانی است و بهترین راه درمان آن استفاده از بوتاکس است.

آیا تزریق بوتاکس خطرناک است؟

همانطور که قبل‌تر گفته شد، ماده بوتاکس یک نوع سم کشنده است که تزریق بوتاکس به میزان کنترل شده در زمینه زیبایی و درمانی همچنین تحت نظر پزشک متخصص بی خطر است. تنها برخی افراد که بوتاکس انجام داده‌اند دچار عوارض جانبی آن شده‌اند. یکی از دلایل اصلی بروز عوارض ناشی از این درمان زیبایی، دوز بیش از حد مورد نیاز و تزریق آن به محل نامناسب است.

متداول‌ترین عوارض این درمان که گذرا و موقتی است، التهاب و تورم مختصر در محل است.

بهترین کاندید تزریق بوتاکس چه کسانی هستند

از آنجایی که بوتاکس صورت معمولا برای رفع چین و چروک و خطوط صورت و گردن به کار می‌رود، گزینه مناسب برای افرادی است که پوست سالم دارند و در آن نشانه‌های پیری ظاهر شده است. در ادامه به ویژگی افرادی که برای تزریق بوتاکس مناسب هستند می‌پردازیم:

افرادی که مایل به رفع چین و چروک های پوستی هستند:

با تزریق بوتاکس ماهیچه‌ها آزاد شده و چین و چروک‌ها صاف می‌شوند و خطوط چین و چروک جدیدی ایجاد نمی‌شوند. امروزه بیشتر افراد علاقه‌مند به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از چین و چروک پوست خود هستند و به محض این که متوجه علائم پیری شوند شروع به اقدامات پیشگیرانه مانند این اقدام زیبای می کنند.

افرادی که تمایل به جوانسازی سریع دارند:

بوتاکس به زمان کمی نیاز دارد که یک مزیت محسوب می‌شود. این درمان در کمتر از 30 دقیقه انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی و بی حسی ندارد.

افزایش سن زیباجویان

بهترین تاثیر بوتاکس زمانی است که خطوط چین و چروک ظریف است و این خطوط در مواقع چشمک زدن، لبخند پهن و سایر حالت‌های صورت نمایان می‌شوند. این خطوط را معمولا خطوط یا چروک‌های پویا می‌گویند.

افرادی که مایل به ایجاد تغییرات کوتاه مدت هستند

با توجه به این که ماندگاری اثر آن بین سه تا شش ماه است برای فردی که نمی‌خواهد اقدامی دائمی انجام دهد مناسب است. هنگامی که فرد از نتیجه بوتاکس ناراضی باشد یا تصمیم بگیرد روشی دیگر را امتحان کند، با گذشت مدت زمان گفته شده به طور طبیعی اثر بوتاکس از بین می‌رود.

افرادی که باردار نیستند

این درمان زیبایی برای افرادی که باردار یا شیرده هستند مناسب نیست. همچنین برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند توصیه نمی‌شود.

نتایج تزریق بوتاکس چند روز بعد مشخص می شود؟

مدت زمان انجام تزریق بوتاکس بسیار کوتاه است و به محلی که تزریق می‌شود بستگی دارد.  می‌توان گفت معمولا بین 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. بعد از بوتاکس، کمرنگ شدن چین و چروک و دیگر کاربرد های آن بعد از مدتی مشخص می شود.

نتایج تزریق بوتاکس معمولا از روز سوم به بعد مشخص و بعد از 21 روز کامل می‌شود. بیشتر افراد در مدت زمان 2 تا 3 روز تغییرات ناشی از بوتاکس را به وضوح مشاهده می‌کنند. این بازه زمانی ممکن است در برخی افراد متغیر باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *